Savaitgalis Kopenhagoje ir open sandwich

Taip jau yra, kad kai pigių skrydžių bendrovė pasiūlo už 10 eur. aplankyti miestą kitoje šalyje, progos praleisti nesinori. Mums šiuo atveju viskas gavosi ir vėl pagal posakį svajok atsakingai, atsitiktinai pamačius laidą su Antony Bourdain‘u apie Alhambros rūmus Ispanijoje sau pasakėm: – nūūūū šitą tai tikrai reikia aplankyti, bet galvoje jokio plano tam sudėta nebuvo – ir štai po kelių mėnesių, rankoj bilietai į Alicante, iš ten keli šimtai kilometrų ir mes vaikštom po tuos rūmus – jausmas geras!

Šį kartą viskas buvo lygiai tai pat, prieš kelis mėnesius pažiūrėjome filmą Copenhagen – filmas gražus, miestas atrodo ramus, draugiškas pagalvojom būtų visai faina, dar nebuvome aplankyti jokio Skandinaviško miesto, ir štai 6:30 mes lėktuve ir ruošiamės kilti. Sėdint lėktuve labai greitai supranti, kad Danijos kryptimi iš Lietuvos žmonės važiuoja ne pasižvalgyti, pailsėti ar keliauti, daugiausiai ten važiuoja dirbti, kad ir kaip nesinori tą sakyti, bet tai matosi plika akimi, ir matosi ne dėl to, kad jūs atrodote turtingi, išsilavinę ar kažkuo ypatingi, jūs tiesiog atkreipiate į save dėmesį, kodėl? Paklauskite to savęs patys. Šį kartą mes nekalbėsime apie jus, ir visą grietinėlę paliksime Kopenhagai.

Dėka vieno iš mūsų visuomet, kai vykstame keliauti turime aiškų planą, ką ten turime pamatyti, paragauti ar pabandyti. Mūsų močiutėms aišku, kad Danija nėra pigi šalis, o mes nevažiuojame tenai išleisti visų santaupų, todėl kelionės variantą pasirenkam tokį, kad pamatyti kuo daugiau kuo gyvena danai, bet nekišti nosies į tai, kas tikrai per brangu.

Miestas nuo pirmų jame praleistų minučių pakerėja tuo, kad čia tikrai niekas per daug neskuba, galybė dviračių – tikrai tiek, kiek nematėte niekur kitur. Žmonės mandagūs ir laimingi – greitai pasimato, kodėl danai eilę metų yra pirmose vietose pagal laimės indeksą. Jeigu atmintis neapgaus, kelis metus jie net buvo pirmi, o juokais galima pasakyti, kad tas gretas apleido matyt dėl to, kad pasaulyje geriausias restoranas NOMA – esantis Kopenhagoje irgi pasitraukė iš lyderių, tai atsiliepė visai Danijai, na bet čia tik juokais.

Šis postas ne visas bus apie maistą, ne dėl to, kad Kopenhagoje nėra ką valgyti, bet kad ten tikrai yra ką pamatyti, ir visa tai neturi užsibaigti Undinėle, prie kurios vieni selfio turbūt ir naktį nepasidarysite.

Vieta, kurios neaplankyti negalima yra Tivoli atrakcionų parkas – vienas seniausių Europoje, turbūt ir pasaulyje, kaip tik dabar pasipuošęs Halloween’ui ir vakarais sužibantis tokiomis spalvomis, kad labai greitai tampi 6 metų vaiku, kuris nori tampyti tėčiui už striukės ir pirštu rodyti į dar vieną fantastišką pastatą.

Išties išskirtinė vieta su gera doze atrakcionų, turbūt šimtu kavinių ir kioskelių, teatro scenomis ir daug visko kito, turėti reikės tik piniginę ir kuo storesnę tuo geriau, bet tai viena iš tų vietų kur išėjus pinigų gaila neturėtų būti –tai svajonė, svajonė kiekvieno žmogaus.

tivoli

O jei apie virtuvę, tai Danijos virtuvė yra labai panaši į mūsų – kotletai, atviri sumuštiniai, silkutė, juoda duona ir t.t. Vienintelis keistas dalykas yra tai, kad Kopenhagoje ant kas antro kampo galima nusipirkti dešrainį iš kioskelio, ir patys danai juos labai mėgsta, vien todėl tai tapo ir mūsų iš anksto planuotu taikiniu.

Neapsigaukite google įrašydami Daniškas dešrainis, matysite ilgą didelę dešrelę kyšančia iš baltos duonos ragelio ir atrodančia tokia gigantiška, kad pavalgyti, gal pavyktų ir dviese, bet viskas yra kitaip – tiesiog vietoje Lietuvoje įprastų didelių dešrainių ragelių ten yra tokios mažytės bandelės, o pati dešrelė yra lygiai tokia pat. Dešrainis nebuvo pigus, nebuvo ir labai skanus – na, toks kokį galėtum gauti bet kuriame pasaulio kampe dešrainių kioske, įdomiau tai, kad jie dažniausiai apibarstomi arba keptais džiovintais svogūnais, arba skrudintais lašinukais.

Untitled

Dar viena įdomi vieta – Christiania. Didžioji dauguma žino, kad Europoje visi, kurie nori patraukti žolytės traukia į Olandiją, bet kol nepasidomėjome ir mes, nežinojome, kad Kopenhagoje yra išskirtinė vieta, kaip kokia a la Užupio respublika Vilniuje, tik išskirtinesnė iki tiek, kad ten ne tik, kad negalioja Danijos įstatymai, bet galima LEGALIAI nusipirkti žolės. Rūkyti mes tikslo neturėjom, bet pamatyti kaip visa tai atrodo tikrai norisi. Šią respubliką kojomis nuo centro pasieksite per kelioliką minučių, ir nors ten pagal jų vietines taisykles negalima fotografuoti, vieną kitą nuotrauką internete rasite. Didelis aptvertas rajonas, kur visi gyvena kaip nori, daro ką nori ir nesuka dėl to galvos, dieną ten tikrai saugu, turistų marširuoja į visas puses, bet naktį ten ateiti nesinorėtų, nes taip jau yra, kad kur vyksta prekyba narkotikais ne visi veidai kelia pasitikėjimą. Toks didelis uždaras susitvarkytas taboras, kur sienos nupaišytos piešiniais, kvapas patys suprantate koks ir dar galima rasti kokių vietinių rakandų nusipirkti ar kokioje kavinėje pavalgyti.

Žolės netraukėm, bet patraukėm į visai netoli nuo Kristianijos esantį PAPIROEN – tai vieta, kuri mirtinai turi atsirasti Vilniuje, jos vasaros variantą jau turime – tai Open Kitchen. Papiroen – tai uždaras angaras, į kurį suvažiavę kokie 30-40 gatvės maisto gamintojų ir vietoje galima nusipirkti pačių įvairiausių kultūrų maisto tiesiai iš Food truck‘ų, kioskelių ir t.t.

Žmonių begalės, maistas nors ir ne pigus, bet geras. Gali rinktis pietauti su vaizdu į uostą, miestą ar tiesiog dalintis stalu, su kitais valgytojais. Pasirinkimas tikrai didelis, aišku, mes išbandėm danišką sumuštinį su juoda rugine duona ir minkštutėle veršiena (apie 5,3 eur), mėsos rinkinį (kepta kiauliena, vištiena, chorizo dešrelė, saujelė padažo bei daržovių, bulvių – 13 eur) ir žinoma dešrainį (5 eur) – dviese sotūs nuo tokių pietų tikrai likome ilgam.

Tikrai labai norėtųsi tokios atmosferos vietos ir savo mieste. O mūsų patarimas, tie, kas mėgsta gerai pavalgyt, šios vietos praleisti neturėtų, lankydamiesi Kopenhagoje.

papiroen

Jei jau artėjant prie pabaigos, naršant po įvairius patarimus, ką verta nuveikti Kopenhagoje ir ką būtina paragauti – radom, kad saldieji kepiniai ir rytai su kava ir bandele yra gan įprastas danų elgesys, tad mes radę ankstų savaitgalio rytą nemenką jaukią kepyklėlę, nusipirkome, kaip ir buvo rekomenduojama, bandelę su cinamono įdaru ir cukriniu glaistu.  Šviežios bandelės niekada nenuvils, šita irgi buvo ne išimtis.

Pradžioje užsiminėm, o kas dar nežino, tai Kopenhagoje gyvena geriausiu restoranu tris metus iš eilės rinktas NOMA, aišku, kad vakarienės čia sau leisti nelabai išėjo, norint patekti reikia stoti į kelių mėnesių eilę. Ateiti prie Nomos privalėjom – čia kažkas tokio, kaip tie kas žaidžia futbolą, nori pamatyti Leoneli Messi, tie kas krepšinį – Michael’ą Jordan’ą ar Lebron’ą James, o mes? Mes gi gaminam maistą, tai turim pamatyti Nomą.

Mūsų kelionė buvo trumpa, tik kelių dienų, bet prie miesto pripratom taip greitai, kad nekart susimastėm, kad čia ir pagyventi norėtume. Gal kada taip ir nutiks, svajoti gi reik atsakingai – o kol kas.

Kaip ir iš kiekvienos kelionės parsivežam maisto knygą – taigi nenustebsite, bet štai tai, ką jūs valgote kas dieną, bet gal kiek kitaip – daniški sumuštiniai.

Dalinamės savo ir naujosios knygos smorrebrod (iš danų kalbos: duona ir sviestas), kitaip tariant sumuštinių idėjomis.

Sumuštiniams paruošti reikės:

• juodos ruginės duonelės
  • sviesto
  • mėgstamų priedų: silkės, krevečių, lašišos, avokadų, virtos ar keptos mėsos, kiaušinių ir pan.

Kelios pagrindinės smorrebrod sąlygos – ruginė duona, plonas sluoksnis naminio sviesto, gausus kąsnis mėsos ar žuvies ir valgymas su šakute ir peiliu.

Mes gaminome:

Sumuštinį su silke ir burokėlių padažu:  danišką marinuotą silkę supjaustę smulkiais gabalėliais ir įmaišėme į natūralaus jogurto, burokėlių (marinuotų) sulčių, krienų padažą. Gautą masę uždėjome ant salotos lapo bei ruginės duonos.

Sumuštinį su krevetėmis ir ridikėlių daigais: krevetes pakepinome svieste, ant duonos, išdėlioję avokado gabalėlius (būtinai nepamirškite jo apšlakstyti gausiai citrinos sultimis), uždėjome krevetės ir ant viršaus užbarstėme ridikėlių daigų.

Sumuštinį su jautiena: ilgai keptą jautienos krūtinėlę suplėšytą plonais gabalėliais uždėjome ant ruginės duonos gabalėlio, apibarstėme ridikėlių daigais.

Sumuštinį su cukiniją ir kiaušiniais: cukiniją supjaustėme pailgomis juostelėmis daržovių skutikliu, susukome į tubelę ir išdėliojome ant ruginės duonos, šalia uždėjome kietai virtą kiaušinį bei naminio majonezo.

open sandwich

Advertisements

Vienas komentaras apie “Savaitgalis Kopenhagoje ir open sandwich

1. Kai buvau Kopenhagoje, prie centrinės traukinių stoties užsukau į kepyklėlę Andersen. Labai rekomenduoju-didelis pasirinkimas šviežių kepinių bet kuriam paros metui.